Přestavba motoru Simson na 70 ccm.

Každoročně děláme spoustu úprav motorů Simson na 70 ccm. Jelikož se pořád opakují jedny a ty samé dotazy co a  jak ,připravili jsme si pro Vás stručnou ukázku přestavby z naší dílny.

V první řadě je potřeba si uvědomit,že pokud chci motor předělat na 70ccm nestačí koupit jenom válec, ale je nutné motor kompletně rozebrat.Pvní úprava  je nenávratná, zvětšení otvoru v bloku pro válec.

uprava motoru 70Úprava se dělá v přípravku, musí se dodržet osa válce a kolmost ke klice. Tuto úpravu je dobré přenechat odborníkům.Tuto úpravu provádíme,cena je 400kč)

uprava motoru 70 1

Bloky po úpravě otvoru, ale to nestačí.

uprava motoru 70 4

Po vložení válce do bloků kontrolujeme jak sedí a poznačíme přesahy nálitku bloku pod válcem které je nutné odfrézovat tuční vrtačkou (lépe fortunou s frézičkami) aby do něj nenarážel píst. (výstupky jsou vidět)

blok L

blok P

Jak na pravé tak na levé straně je nutné dobrousit náběhy k přefukům ( obkreslíme si je fixou při nasazení válce na každou stranu), potom nejlépe doleštit aby směs lehce klouzala.

blok s lož.L

blok s lož.P

Bloky motoru osadíme ložiskama.Blok nahřejeme a pod ručním lisem ložiska nalisujeme. Jelikož  jsou tlaky na ložiska větší doporučujeme namontovat všechny ložiska SKF a aby to bylo ještě lepší,není špatné použít na kliku ložiska SKF – 6204Tn9 C3. Jsou to ložiska s plastovou klecí.

blok s těsněním

Do levé půlky vložíme převodovku po kontrole.Pokud najdete počáteční vůli na kole 1.rychlosti ( 44z) určitě je  vymněňte.Pokud zjistíte že na řadící hřídeli je znatelná  drážka od kuliček, vymněňte . Jakákoli deformace aretační pružiny, vyštípané otvory a nebo drážky pod kolem 1. rychlosti u duté hřídele, pryč s tím.Taky je na trhu 5.rychlostní skříň (z Německa za drahý peníz) kterou jsme montovali a odskoušeli jak motoru pomůže. Náš názor je,že efekt není tak výrazný.

A co klika ? Tak minimálně osadit kliku s novou ojnicí,pokud jsou jakkoli poškozené čepy setrváku tak zahodit celou kliku, lépe je osadit  kliku na 70ccm,výroba Taiwan! (ne Maďarsko), ještě lépe je osadit sportovní klikou 70ccm z Německa ( je to taky  klika z Taiwan ale upravená v Něm.) a nebo aspoň sportovní klikou s 50 (taky Německo). Díky výplním se zvětší tlak pod pístem a směs se rychleji přefoukne nad píst.

blok s natahovákem

Pravý blok nahřejeme a pomocí přípravku natáhneme na kliku, stáhneme šrouby (šrouby jenom nové, při dotahování pokud vám uletí hlavička tak můžete znovu rozdělávat a to nestají za to). Vše musí jít lehce protočit, jak klika tak převodovka.

bloks guferem

Klikovku vymezíme na střed, osadíme guferama ( používáme jenom zelené na obě strany). Taktéž vymezíme převodovku a osadíme těsněním s dvoubřitým guferem.

blok spojka kom.

Osadíme primární soukolí, nejlépe  na 70 ccm. Máte potom možnost sekundárním převodem ještě rychlost a nebo sílu regulovat. Taktéž přítlačnou pružinu spojky, pokud né pevnější na 70ccm tak aspoň novou na 50. Kontrola lamel a mezilamel je samozdřejmá, při opotřebení výměna.Také doporučím veškeré pružiny v řazení použít nové.Není potom příjemné když po pár vyjížďkách vám praskne malá pružinka za pár korun a vy musíte rozdělávat celý motor,na těchto věcech se nevyplatí šetřit. Poslední věc je seřízení řazení, jen málokdy to funguje tak že by jste jej nemuseli doštelovat. Seřízení ovlivňuje dořazování rychlostí, nejvíce 1. a 2. rychlosti.

motor bez válce

Klika nám sedí uprostřed,přišroubujeme štefty a dotáhneme.

motor s pístem

Natáhneme píst na ojnici, na vymezení ojnice v pístu použijeme silnější ( a nebo 2 tenké na každou stranu)  podložky na pístní čep. Je to důležité jelikož ojnice u Simsona je vedena vrchním okem, spodní oko ojnice je plovoucí. Samozdřejmě pístní kroužky zabrousit na vůli v zámku 0,3 mm a taky srážíme hranu kroužku z důvodu lehčího záběhu.

motor s válcem 1

Válec je lepší taky mírně upravit a to tak že přefuky, sání i výfuk je nejlépe začistit ( v odlitku válce). Kontrolujeme vyuhlování ojnice. Hlava se osadí nová na 70ccm. V žádném případě se nesmí použít hlava z 50 nebo 60ccm. Píst vám bude narážet do hlavy a vaše práce i peníze můžou být pryč hned při prvním nastartování.

karburátor amalTaky jedna s důležitých věcí je karburátor, bez něj se nedostaví ten zprávný výkon. Tento karburátor Amal který nabízíme se dá namontovat bez úprav na válci, další věc je otryskování podle filtru sání a výfuku. Jeden náš zákazník má dobrou zkušenost s karburátorem BVF  19 N1. Taky karburátor Bing je dostatečnou náhradou.

motor komplet

A je tu kompletní motor nychystaný na montáž. To není ještě vše co potřebujete, změna předstihu, výfuk a hlavně trpělivost při záběhu. Motor je vždy hlučnější než padesátkový,taky nemá takovou životnost, ale síla tam je.

Na závěr by vás asi zajímala cena, ale tu když vám řeknu tak to nebudete ani dělat. Jdou určité věci ošidit tím že tam ponecháte původní díly z padesátky ale jejich opotřebení a následovně větší zatížení vás odstaví.

Veškeré díly které používáme do těchto úprav nabízíme taky na našem eshopu :http://www.motokramek.cz/index.php

6 Komentářů ke článku “Přestavba motoru Simson na 70 ccm.”

  1. Vevi napsal:

    Mě by ta celková cena přeci jenom zajímala a ještě životnost, o kolik tak nižší oproti origo 50ccm.

  2. Standa Pecha napsal:

    Zajimalo by mne jestli by se takova to podobna uprva nachala udelat treba u pionyra 20 21 23 jestli by to bylo mozne

  3. Simson Guru napsal:

    Pokud vás zajímá cena,tak jde to udělat i poměrně levně,trvanlivě a spolehlivě,jen se při tom nesmí dbát na ty marketingové řeči rádoby odborníků a především obchodníků,kteří potřebují za každou cenu své zboží prodat…
    Veškeré ložiska mohou být i slovenské ZVL,po konzultaci s odborníkem jsou pro daný účel a dobu předpokládané životnosti do další GO-cca 30 000km naprosto dostačující a oproti DDR originálům z výroby dnes nepoměrně kvalitněji a přesněji vyrobená(modernější a přesnější technologie)Cena těhto ložisek je úplně jinde oproti všude profanovaným SKF

    Kliku lze nechat původní(za předpokladu výborné kondice) nebo použít kliku na S51 výroba taiwan-do 800kč
    Ty řeči ohledně vyšší životnosti kliky na 70ccm jsou absolutní nesmysl(nejvyšší životnost bude mít vždy původní DDR klika) ufrézování plošek a plastové výplně mají na výkon velmi malý,téměř nepostřehnutelný vliv.Mimochodem v originál simsonu S70 je použita klasická klika S51 již z výroby a soudruzi technologové od vývoje z DDR to měli jistě velmi dobře spočítáno aby to hrálo a vydrželo…

    Převodovku,pokud dobře řadila a fungovala nechat plně původní,nerozebírat stromečky a nevyměňovat ani nezaměňovat kola!!!Převodovka je provozem zaběhnutá perfektně a přesně do sebe a pokud dobře fungovala,jakékoliv narušení této rovnováhy vede k hluku,většímu opotřebení a namáhání soukolí.Pamatujte,že žádný novodobý díl není precizní kopií toho původního,vždy bude rozměrově mírně odlišný,tudíž nebude precizně spasován s celkem jako takovým.Převodovka motoru Simson S 51 a jiných typů přežije za předpokladu,že se k ní člověk chová,jak má,díky své konstrukci a pravidelně měněné olejové lázni i 4 generálky motoru!

    Válec a píst lze použít i z té nejlevnější provenience(převážně polské),akorát je třeba jehlovými pilníčky doma doladit všechny otřepy a přelitky ve funkčních plochách-otázka 30min.Pak je z toho plnohodnotný „němec“(vše je stejně pořád ten jeden a samý výrobce)jen něco,co prodejci prodávají za levnější obnos jsou vyřazené zmetky mimo rozměrovou výrobní toleranci nebo vzhledovou jakost(materiály jsou pořád ty samé,pomůžou pilníčky)
    Je zde naprosto nutné věnovat absolutní pozornost dobrému záběhu,nenechat se unést a dodržet precizní záběh-více odborné články o záběhu.Potom je absolutně vyloučeno aby se něco kouslo nebo přidřelo i s absolutně nejlevnějším pístem…

    Bloky si ti zručnější a vybavenější mohou vypilovat doma-kvalitní a vhodnou sadou pilníků nebo mikrobruskou a nemusejí tak být závislí na jiných a čekat.Jen je nutno podotknout,že to není práce na chvilku,je zde nutné pracovat pomalu a precizně…

    Gufera jsou plně dostačující černá,klasická,rozdíl mezi měkkými(zelenými) silikony a obyčejnými za pár korun je vzhledem k funkčnosti a trvanlivosti nulový(originál jsou klasiky)

    Karburátor BVF 19 není nic jiného než pokoutně „převrtaný“ standart starších typů-do r.v. 87 BVF 16N1-11.Čili klasická 16 s vyfrézovaným difuzorem na průměr 19mm.Tuto úpravu lze provést doma s pomocí stojanové vrtačky(v nejhorším případě slušnou ruční vrtačkou a pevnou rukou) a vrtáku(s menší stopkou na uchycení do 12mm hlavy) o průměru 19 nebo 18,5 mm.Karburátor při tom musí být rozebraný na prvočinitele,čili vyklepnout i bronzovou emulzní trubici!Potom už stačí jen jemným smirkem dohladit otřepy a je na světě onen nový,tuningový a revoluční karburátor BVF 19!

    Chytrý a rozumný člověk se nenechá oblbnout různými špekulanty a prodejci,protože za různými marketingovými tahy se nic nového ani objevného neskrývá,bohužel je dnes doba zlá a přející těmto lidem

    Na závěr bych chtěl říct to hlavní.A to,že lze udělat naprosto shodný motor se stejným výkonem a trvanlivostí
    i s investicí do 3500kč místo 10000kč a ještě na sebe může být člověk alespoň za něco pyšný.Tímto se stane tento úkon i lépe přístupným pro chudší vrstvy motoristů,stačí k tomu jen nenechat se oblbnout,zdravý selský rozum,přesné znalosti k tématu a jak se říká-léta praxe a odříkání:-)

    Mějte se a mnoho zdaru!

  4. Josef Morava napsal:

    Standa Pecha

    Horko těžko by se to dalo na 65ccm,ale to by se mu hodně zkrátil život.

  5. Štěpán napsal:

    Dobrý den. Jakožto motorář velice chválím to co děláte. myslím si, že v dnešní době cen je celkem jedno jestli za vaši úpravu zákazník zaplatí 1000 nebo 4000 Kč. Když to někdo chce, tak si na to přese vydělá. Pochopitelné zkrácení životnosti bude zhruba v procentech nárůstu výkonu, jako je to u všech motorů co procházely vývojem.
    Př: jawa 250 Panelka vydrží o 20% méně, protože jí oproti řadě kývaček zvýšili výkon o 3HP. Chválím vaši práci, protože si myslím, že je velmi nespravedlivé, aby se vozili motorkáři na otevřených motorkách co mají v TP 25 KW ale přitom mají 53Kw. Proto jsem rád, že takto pomůžete všem co si chtějí pořádně zařádit na nízkoobsahových strojích, které nám nabídnou skvělé svezení a na rozdíl od litrových mašin nás nezabijí.

  6. František napsal:

    Zdravím lidičky při přestavbě Simsona na 60 ccm jsou potřebné nějaké úpravy na motoru a karburaci? Děkuji za info.

 

Kategorie

Archívy

Poslední komentáře

  • jarek (24.2. 2017): pánové VICHÁNEK má…
  • František (18.2. 2017): Zdravím lidičky p…
  • jakuba (25.6. 2015): Na závod se …
  • Jakuba ml. (25.6. 2015): Dobrý den, motocykl …
  • kubik (24.6. 2015): dobrý den …

Nejčtenější články

Odkazy

Štítky

Motoservis Jakuba běží na systému WordPress | RSS Článků | RSS Komentářů | Přihlásit se